Ett par tips när du vill byta assistansbolag

Om du har ett befintlig assistansbolag idag som sköter din personlig assistans och av någon anledning känner för att byta till ett annat assistansbolag, så finns det ett par saker du behöver tänka på.

Det första vi kan nämna är att detta förfarande inte är speciellt ovanligt. Många tänker inte igenom beslutet när man initialt väljer sitt assistansbolag – och mycket händer under resans gång. Det är heller inte speciellt ovanligt att assistansföretaget som sådant förändras. Kanske byter ägare, kanske växer snabbt och förändras på så vis – ibland till det sämre. Oavsett är det viktigt att poängtera att du är i din fulla rätt att byta.

ta hjälp av en assistansförmedling när du letar efter assistansbolag

Ta kontakt med en assistansförmedling
Nästa steg är förstås hur man börjar leta efter nya alternativ. Med andra ord: hur hittar man assistansbolag? I detta avseende kan vi börja med att rekommendera assistansformedlaren.se. Lite enkelt förklarat är detta en kostnadsfri förmedlingstjänst för personlig assistans. Det går till ungefär så här:

  • Du lämnar dina kontaktuppgifter och berättar vad du vill ha hjälp.
  • Assistansförmedlaren tar kontakt med dig och kompletterar dina önskemål och krav, kanske ställer ett par frågor runt dina behov etc.
  • Därefter får du förslag på ett (eller flera) assistansanordnare som kan tänkas passa din situation.

Det fina med att vända sig till en assistansförmedling är att det dels inte kostar något, dels att du får förslag som tar avstamp i din egen, unika situation. Det finns heller inga krav på att du måste välja något av assistansbolagen som du får förslag på, det gör du som du vill. På så vis kan man säga att du inte har något att förlora på att kontakta en förmedling, tvärtom kan du spara en massa tid och få bättre information och fler valmöjligheter än du mäktar med att leta fram själv.

Alternativet till detta förfarande är förstås att leta själv. I detta avseende är nätet en lysande resurs, och det är väl inte konstigare än att du använder någon välkänd sökmotor och letar runt – och läser på. Därefter kan du ringa runt och boka möten med de assistansbolag som känns intressanta.

När du väl har bestämt dig för ett nytt bolag kan det vara viktigt att ha koll på det formella.

Uppsägningstid?
Vanligtvis har man en uppsägningstid på någonstans mellan 1 till 3 månader, men det finns andra varianter. Kolla vad som gäller – alltså vad det står i ditt kontrakt.

Innestående timmar?
Har du någon koll på hur många innestående timmar du har (…du kanske inte har några alls?) Dessa timmar får du inte ta med dig till det nya assistansbolaget, men å andra sidan spelar det kanske mindre roll. Det är ju hellre inte speciellt smart att ha för många innestående timmar, då detta kan påverka ditt nästa beslut hos Försäkringskassan.

Ta med dig dina assistenter?
Du kan ta med dig dina personliga assistenter till din nya assistansanordnare, men givetvis är detta något du bör berätta om – gärna i god tid. Detta är också något du bör ställa frågor – alltså vad för regler som gäller, lönenivån etc.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s